چهارشنبه , آبان 22 1398
خانه / مهندسی / مقایسه موتورهای دو زمانه و چهار زمانه
موتورهای دو زمانه و چهار زمانه

مقایسه موتورهای دو زمانه و چهار زمانه

بطور کلی موتورهای احتراق داخلی بر مبنای دفعات توان در هر دور چرخش موتور به دو دسته کلی موتورهای دو زمانه و موتورهای چهار زمانه تقسیم می‌شوند. موتورهای دوزمانه از لحاظ ساختاری ساده‌ترند ولی موتوهای چهارزمانه کارایی بیشتری دارند.

در ادامه شما را با مراحل عملکرد موتورهای دو زمانه و چهار زمانه آشنا می کنیم.

موتورهای چهار زمانه

موتورهای چهار زمانه در واقع همان موتورهایی هستند که توسط اُتو اختراع شدند. همانطور که از اسم آن ها پیداست ، این موتورها برای هر انفجار (مرحله تبدیل انرژی سوخت به انرژی مکانیکی) می‌بایست چهار مرحله مکش ، تراکم ، انفجار و تخلیه را انجام دهند.

مرحله اول  (مکش)

در این مرحله سوپاپ ورودی هوا همزمان با حرکت رو به پایین پیستون درون سیلندر باز می‌شود. با این عمل مخلوط هوا و سوخت (در موتورهای اشتعال جرقه‌ای) و هوای خالی (در موتورهای دیزل) وارد محفظه سیلندر شده و آنجا را پر می‌کند.

مرحله دوم (تراکم)

این مرحله از لحظه‌ای شروع می‌شود که پیستون از پایین‌ترین نقطه مکانی خود شروع به حرکت رو به بالا می‌کند .در این مرحله هر دو سوپاپ هوا و دود بسته‌اند. پیستون سیال موجود در محفظه سیلندر را در داخل اتاقک احتراق فشرده می‌کند.

مرحله سوم (انفجار)

در این مرحله سیال موجود در اتاقک احتراق منفجر می‌گردد (در موتورهای بنزینی اینکار بوسیله یک جرقه الکتریکی و در موتورهای دیزل بواسطه تزریق سوخت با فشار بالا انجام می‌شود) در این مرحله نیز سوپاپ‌ها بسته‌اند. انرژی آزاد شده از انفجار باعث ایجاد فشار روی پیستون می‌گردد که باعث پایین رفتن پیستون می‌شود.

مرحله چهارم (تخلیه)

در این مرحله گازهای ناشی از سوختن سیال که تمام محفظه سیلندر را پر کرده‌اند با باز شدن سوپاپ دود تخلیه می‌شوند. حرکت رو به بالای سیلندر نیز به عمل تخلیه گازها کمک می‌کند.


پس از طی شدن این چهار مرحله که در دو دور چرخش کامل میل لنگ انجام شده است ، یک چرخه موتور چهار زمانه به پایان می‌رسد و دوباره این مراحل به ترتیب تکرار می‌شوند . لازم به ذکر است که اکثر موتورهای امروزی بیش از یک سیلندر دارند که درکنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. لیکن این مراحل در همه آنها بصورت همزمان اتفاق نمی‌افتد. مثلا هیچ وقت ممکن نیست که در دو سیلندر عمل انفجار همزمان صورت گیرد.

موتورهای دو زمانه

مخترعین هم عصر اتو اعتقاد داشتند که وجود تنها یک مرحله توان در دو دور چرخش موتور ، زیان بزرگی است. بنابراین توجه خود را به موتوری معطوف کردند که در هر دور چرخش دارای یک انفجار بود. این کار با ترکیب کردن مراحل انفجار و دم و بازدم به عنوان یک مرحله و ترکیب تخلیه و تراکم به عنوان مرحله بعدی صورت می‌گیرد.

چرخه موتور دوزمانه ی دیزل

1- وقتی پیستون در حرکت به سمت بالا می باشد،سیلندر شامل یک هوای بسیار فشرده می باشد.سوخت دیزل توسط تزریق کننده به درون سیلندر اسپری می شود و به دلیل گرما و فشار درون سیلندر به سرعت مشتعل می شود.


2- فشار تولید شده توسط احتراق سوخت، پیستون را به سمت پایین می راند. در این مرحله ی توان تولید می‌شود.
3- زمانی که پیستون به نزدیکی پایین حرکتش می رسد تمامی دریچه های خروج باز می شوند، گازهای سوخته شده (دود) از سیلندر خارج می شوند وفشار کاهش می یابد.


4- زمانی که پیستون به پایین ترین نقطه ی حرکتش می رسد، ورودی ها ی مکش هوا را باز می نماید وهوای فشرده سیلندر را پر می کند و گازهای سوخته شده ی (دود) باقی مانده را خارج می کند

.
5- دریچه های سوخت بسته می شوند و پیستون به سمت بالا برگردد و ورودی های مکش هوای فشرده را می‌بندد . تراکم در این مرحله صورت می‌گیرد.


6- زمانی که پیستون به بالای سیلندر نزدیک می شود ، چرخه دوباره از مرحله ی اول تکرار می شود.

نظر شما درباره موتورهای دو زمانه و چهار زمانه چیست ؟

Sending
User Review
0 (0 votes)
Comments Rating 0 (0 reviews)

همچنین ببینید

پرواز با لباس پرواز wingsuit

لباس پرواز

پرواز شاید آرزوی خیلی ها باشد اما قطعا کار هر کسی نیست؛ هر کسی دل …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Sending