چهارشنبه , مرداد 30 1398
خانه / پزشکی و سلامت / محافظت از چشم در مقابل مانیتور
محافظت از چشم در برابر مانیتور

محافظت از چشم در مقابل مانیتور

محافظت از چشم در برابر مانیتور ها بسیار مهم است زیرا روشنایی و کُنتراست Contrast بیش از حد روی مانیتور شما ممکن است باعث بروز مشکلات چشمی شود. به همین دلیل است که مانیتور شما باید میزان روشنایی و کنتراست مناسبی داشته باشد. در نتیجه‌ی این صحبت‌ها سوالی که پیش می‌آید این است که بهترین تنظیمات برای میزان روشنایی و کنتراست صفحه نمایش مانیتور شما جهت محافظت از چشمانتان در برابر هرگونه آسیب، چیست؟ در ادامه با نکاتی پیرامون محافظت از چشم در مقابل مانیتور همراه شما هستیم .

محل قرارگیری مانیتور

بسیاری از افراد روزانه به طور میانگین  3 الی 10 ساعت از وقت خود را مقابل کامپیوتر می‌گذرانند و به دنبال همین مسئله ، شکایت‌های بسیاری در رابطه با خشکی و فشار چشم مطرح می‌شود.

محل قرارگیری مانیتور برای کاهش آسیب رسیدن به چشم

 ارتفاع مانیتور باید به حدی باشد که در حالت نشسته مرکز مانیتور دقیقا مقابل چشمان شما باشد. فقط در این حالت عوارض ناشی از صرف وقت در مقابل کامپیوتر ها به کمترین حالت ممکن میرسد.

 

کنتراست مانیتور

میزان کنتراست مانیتور خود را تا مقدار متوسطی، مثلا 60 تا 70 درصد، افزایش دهید و فاصله‌ی مانیتور تا چشمانتان را در حدود یک متر تنظیم کنید. سپس، بررسی کنید شفافیت و اعوجاج بیش از اندازه در عکس‌ها یا آیکون‌هایی که در صفحه نمایش هستند، وجود دارد یا خیر؟ اگر وجود دارد، تنظیمات شارپنِس (به انگلیسی: sharpness) و دیستورشِن (به انگلیسی: distortion) را دقیق‌تر تنظیم کنید.

میزان روشنایی مانیتور

قبل از اینکه دست به تغییر روشنایی مانیتور بزنید، سایه‌های مختلف موجود را برای صفحه نمایش امتحان کنید. و اگر قادر به تعیین سایه‌ای مناسب نبودید آنگاه روشنایی مانیتور خود را تنظیم کنید. برای تنظیم دقیق میزان روشنایی صفحه، به تنظیمات روشنایی رفته و آن را در بالاترین حد قرار دهید. در این آزمایش باید دقت کنید که بالاترین حد توانایی چشم شما در تحمل نور سفید یا سایه‌های سیاه مطلق، چقدر است؟

میزان سایه‌ی 5 و 95 درصد را به جای 0 و 100 درصد امتحان کنید. اگر شما تفاوت میزان سایه‌ی شدید و کم را دیده باشید ، اکنون آماده‌‌ی تنظیم دقیق و عالی میزان کنتراست و روشنایی صفحه نمایش خود هستید.

داشتن چشمانی سالم بیشتر از چشمانی ملتهب و دردناک به کار شما خواهد آمد. بنابراین، همیشه مراقب سلامت کلی خود باشید و با تنظیم روشنایی و کنتراست صفحه نمایش، چشمان خود را سالم نگه دارید.
همچنین می‌توانید زمانی که از مانیتور خود استفاده می‌کنید از یک نرم‌افزار محافظت چشم مانند نرم افزار آیریس (به انگلیسی: Iris) استفاده کنید تا چشمان خود را سالم و به دور از درد نگه دارید.

نرم افزار جلوگیری از آسیب رسیدن به چشم توسط مانیتور

این نرم افزار دارای یک فیلتر آبی کمرنگ است که برای حفاظت از چشم طراحی شده است. این فیلتر باعث تنظیم تدریجی نور آبی شب و روز می‌شود که حتی خواب شما را بهبود می‌بخشد.

بدین ترتیب بدن شما قادر خواهد بود در طول شب ملاتونین بیشتری تولید کند، که این موضوع به عمیق‌تر خوابیدن و سریع‌تر به خواب رفتن شما کمک می‌کند.

این نرم افزار هم‌چنین می‌توانند با کنترل کردن میزان روشنایی صفحه ، نوسانات صفحه را بهبود ببخشند و  به شما کمک کنند تا از بوجود آمدن فشار چشم جلوگیری کنید.

همچنین ببینید

کودکان قبل از تولد چه می بینند - بینایی جنین

کودکان قبل از تولد چه می بینند؟ بینایی جنین

ممکن است چنین به نظر برسد که جنین بجز رشد در محیط گرم و نرم …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *