چهارشنبه , آبان 22 1398
خانه / ماشین / نسبت تراکم موتور های بنزینی و دیزلی
نسبت تراکم موتور

نسبت تراکم موتور های بنزینی و دیزلی

چرا به نسبت تراکم بالا نیاز است ؟

امروزه کارایی بالا از هر ماشینی مورد نظر است. وقتی از موتورهای بنزینی و دیزلی که بازده حرارتی آن‌ها مستقیما به نسبت تراکم بستگی دارد، سخن می‌گوییم ، به این معنی می‌باشد که برای افزایش کارایی آن‌ها باید نسبت تراکم بالایی بوجود آوریم.

نسبت تراکم چیست؟

         به نسبت کل حجم سیلندر بر حجم آن در مرحله تراکم ، نسبت تراکم موتور گفته می‌شود که در این مرحله مخلوط هوا و سوخت فشرده می‌شود. در تراکم با افزایش فشار ، دما نیز افزایش می‌یابد پس در این مرحله مخلوط سوخت و هوا گرم‌تر می‌شود.

چرا نسبت تراکم موتور های بنزینی کمتر از موتورهای دیزلی می‌باشد؟ 

         در موتورهای بنزینی با افزایش نسبت تراکم بیش‌تر از حد مجاز ، ممکن است دمای مخلوط هوا و سوخت در مرحله تراکم از حد مجاز گذر کند و بنزین بدون نیاز به جرقه ، دچار اشتعال خودکار شود . (دمای اشتعال برای بنزین  280 درجه سلسیوس می‌باشد .) این پدیده باعث می‌شود مرحله انفجار در موتور زودتر از زمان جرقه رخ دهد . که نه تنها کارایی موتور را پایین می‌آورد بلکه فشار زیادی ایجاد می‌کند و ممکن است به پیستون آسیب بزند .

اما در موتورهای دیزلی به علت استفاده از سوخت با دمای اشتعال بالاتر ، می‌توان آن‌را بیشتر متراکم کرد بدون اینکه دچار اشتعال شود. نسبت تراکم موتور های بنزینی از 6 تا 10 می‌باشد درحالی که این نسبت در موتورهای دیزلی بین 15 تا 25 می‌باشد.

نظر شما درباره آینده موتور های دیزلی و بنزینی چیست ؟

Sending
User Review
0 (0 votes)
Comments Rating 0 (0 reviews)

همچنین ببینید

جلوگیری از آسیب رسیدن به گیربکس اتوماتیک

جلوگیری از آسیب رسیدن به گیربکس اتوماتیک

رانندگی با ماشین های دنده اتوماتیک ساده به نظر می رسد اما رانندگی با این …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Sending