در این مقاله می خواهیم ببینیم که چه نوعی از هوش مصنوعی برای ماشینهای خودران مورد نیاز است و اینکه چرا از لحاظ فنی هیجانانگیز است.
برای اینکه یک ماشین قادر باشد بدون راننده حرکت کند، ما باید سه نکته مهم در رابطه با این تکنولوژیکی را در نظر بگیریم:
۱. حسگرهای خودرو های خودران
بیایید با انسانها شروع کنیم: همه ما حواسی مثل دیدن، شنیدن و لامسه داریم، که همه این حسها سیگنالهایی را دریافت میکنند و سپس این سیگنالها را به مغز ارسال میکنند و بدن ما را وادار به انجام اقداماتی خاص میکنند. به همین ترتیب، ما باید در ماشینهای خودران، سنسورهایی داشته باشیم که با استفاده از یک سری دوربین و سنسورهای اضافی مانند اسکنرهای رادار، بتوانند 360 درجه را پوشش دهند.
سپس اسکنرهای لیزری دادهها را از تمامی این سنسورها دریافت میکنند و با عبور از یک دستگاه محاسباتی بسیار قدرتمند برای ساخت یک مدل محیطی اقدام میکنند که بتواند:
· بگویید که هر یک از موجودیتهای اطراف ماشین مانند پیادهروها، دوچرخهسواران، پیچ جاده، علائم، نمادها، موانع و غیره کجا هستند.
· بگوئید که این موجودات چه کاری انجام میدهند یا در چه وضعیتی هستند.
· در مورد مسیر بگویید، مانند این که آیا این مسیر، یک بزرگراه است.
۲. نقشهبرداری ماشین های خودران
نقشه برداری نباید با نقشه ناوبری (نقشه گوگل) اشتباه گرفته شود. در عوض، نقشههایی وجود دارند که دارای وضوح بالا و جزئیات دقیق هستند. به محض اینکه وسیله نقلیه خود را با دقت بسیار بالا در این نقشه قرار دهید (در حدود 10 سانتیمتر)، شما همه چیز را در مورد مسیر جاده، مسیرهای قابل برنامهریزی، محدود کنندههای مسیر و غیره خواهید فهمید، تنها چیزی که در موردش نمیدانید مکان سایر استفادهکنندهگان مسیر است.
این دادهها توسط حسگرها جمعآوری میشوند. بنابراین، چگونه قادر خواهید بود این نقشهها را به شیوههایی کارآمد و مقرون به صرفه، ایجاد و بهروز کنید؟ این نقشهها باید در زمانی بسیار کوتاه واقعیات را نشان دهند، بدین معنی که لحظه ی اعمال تغییرات محیطی، نقشهها باید بلافاصله بهروز شوند. نقشههای امروزی با چنین سرعتی بهروز نمیشوند.
این موضوع منجر به استفاده از انبوه سپاری (crowd sourcing) برای ساخت نقشهها میشود. انجام این کار بسیار مشکل است، اما بسیار ضروری است. بدون این نقشههای دقیق، شما نمیتوانید ماشین های خودران را بهطور مطمئن به کار اندازید.
3. سیاست رانندگی ماشین های خودران
این همان جایی است که باید اطلاعات جدی را در پلتفرم رانندگی تعبیه کرد. ماشین خودران باید قادر به تشخیص عابر پیاده و سایر اشیای متحرک مشابه باشد و همچنین باید بتوانند تشخیص دهند که هر یک میخواهند چه کاری انجام دهند. خودروی خودران نه تنها باید سیاست رانندگی را درک کند بلکه باید واکنشها را نیز تشخیص دهد. این تمام مواردی است که هنگام ورود به خطوط ترافیکی برای ساخت یک استراتژی لازم است. ذهن شما، به طور طبیعی این مهارت را فراهم میکند؛ این اغلب هم به آموزش رانندگی و هم به تجربه رانندگی نیاز دارد.
این یک بحث پیچیده است و از آنجایی که در حال حاضر برای انسانها دشوار است، برای کامپیوترها بسیار سختتر خواهد بود، زیرا ما در مورد هوش گستردهای صحبت میکنیم که شامل درک مواردی مانند “به کدام وسیله نقلیه اجازه حرکت داده شود”، “از کدام وسیله نقلیه فاصله گرفته شود”، “برای ادغام شدن با ترافیک چه مسیری برگزیده شود”، روبرو هستیم. همچنین، سیاست رانندگی با توجه به موقعیت مکانی تغییر میکند، چرا که ملاحظات ترافیکی از شهری به شهر دیگر و از ساعتی به ساعت دیگر متفاوت است. این باید زمانی که سیاست رانندگی خودران به سیستم دیکته میشود در نظر گرفته شود.
تکامل صنعت خودروهای خودران
از سال 2015 تا سال 2017 از کمک راننده استفاده شده است. کمک راننده یک فنآوری است که برای جلوگیری از تصادفات استفاده میشود. این تکنولوژی برای کمک به باقیماندن یک وسیله نقلیه بدون دخالت انسان در داخل خطوط ترافیکی استفاده میشود.
شرکت تسلا ، سازنده خودروهای برقی یکی از کمپانی های پیشتاز در زمینه خودروهای هوشمند و ماشین های خودران می باشد .
هنگام استفاده از این تکنولوژی، راننده هنوز هم باید هوشیار باشد. در اصل این نوع رانندگی خودران، رانندگی مستقلی نیست، زیرا سیستم میتواند اشتباه کند. این ماشینها آگاهی 360 درجهای ندارند. و همه چیز را نمیبیند. این ماشینهای خودران برای همه موقعیتهای احتمالی تصادف طراحی نشدهاند؛ به همین دلیل راننده باید هشدار بماند.
با شروع سال 2018، ما در مورد رانندگی بسیار مستقل (Highly Autonomous Driving) صحبت خواهیم کرد. این در واقع یک رانندگی با سناریوهای محدود و بدون دخالت انسان است ، که فقط در بزرگراههای اصلی قابل استفاده است. رانندگی بسیار مستقل به این معنی است که راننده مجبور نیست چشم خود را در جاده بدوزد.
این سیستم یک مهلت 10 تا 30 ثانیهای را فراهم میکند تا راننده کنترل ماشین را بهعهده گیرد و در صورت عدم وجود راننده، سیستم میداند چگونه ماشین را به طور ایمن به کناری هدایت کرده و آن را متوقف کند.
اقدام واقعی در سال 2021 شروع میشود. آنچه ما در ماشین های خودران شاهد خواهیم بود به اصطلاح رانندگی کاملا مستقل (Fully Autonomous Driving) است. این نیز به عنوان “استقلال سطح 4” شناخته میشود، که در این سطح، خودروهای خودران قادر به رانندگی درون شهرها خواهند بود و تقاضاهای جابهجایی را پوشش خواهند داد.
نظر شما درباره آینده ماشین های خودران چیست ؟
User Review
( votes)( reviews)
نظری نیست.
تعقيب: جلوگیری از آسیب رسیدن به گیربکس اتوماتیک - بدانید
تعقيب: هوش مصنوعی را بشناسیم ! - بدانید